Da har jeg for meg selv prøvd å finne fram til gode argumenter både for og imot bruk av nettbrett i undervisning på egen skole. Det er etter hvert ganske lett å finne argumenter i begge retninger, men jeg har sortert tankene mine i tankekartet over. Under hvert punkt har jeg prøvd å argumentere så saklig som mulig. Du vil nok se at jeg heller mot en side mer enn den andre, men allikevel er det de praktiske behovene i kommunen som mest sannsynlig kommer til å bestemme utviklinga videre.Gi gjerne tilbakemelding på om jeg er helt på jordet.
Nettbrett i skolen
1
Fordeler og muligheter
1.1 Rask oppstartstid
Kanskje den største fordelen med
nettbrett er at de fra dvaletilstand er til klar for bruk på nett på mindre enn
20 sekunder. Da er man fullt ut istand til å kunne surfe på internett. Det vil
si at da kan du søke etter informasjon,
man kan da streame tv program, screencasts, eller filmer til bruk i
undervisninga og så videre. Min erfaring er at det er relativt sett lite bugs
på disse brettene, og sammenlignet med PC, vil man spare mye tid bare i
oppstarten av aktiviteter som krever tilgang til digitale medier.
1.2 Intuitivt
For de aller fleste elevene, så er
nettbrett noe de jobber mye med på egenhånd. Smarttelefoner, og nettbrett
er ikke noe fremmed for disse brukerne.
En av grunnene til at de har blitt så populære er nettopp at de er så lette å
bruke. Programmene, ikonene, og applikasjonen krever svært liten introduksjon.
1.3 Lett å differensiere
For de fleste nettbrettene finnes
utallelige applikasjoner som gir muligheter for differansiering innen de fleste
emnene som finnes i skolen. Matematikk, teknologi, fysikk mm. har gode
applikasjoner som i seg selv gir utfordringer på mange ulike nivåer.
1.4 muligheter for airplay
Innen Ipads, finnes muligheter for
noe som heter airplay. Dette gjøres igjennom apple tv, en liten boks som
tillater at du sender innhold fra nettbrettet ditt igjennom ITV til f.eks. en
projektor. Her finnes muligheter for at elever viser deler av sine tekster,
funn fra nettet, filmer mm. fra brettet sitt til skjerm. Her finnes muligheter
for mye god feedback, og samtale. Her er muligheter som nesten ikke i det
heletatt er tatt inn i skolen.
1.5 trådløs tastatur og mus
I forhold til ha en fullverdig PC, så må man ha ekstern
tastatur, og mus for kunne bruke
regneark, og office dokumenter/skriveprogram. Disse opereres via bluetooth, og
koster ikke spesielt mye. Noen vil nok argumentere med at skjermene på Ipad, og
samsung Galaxy,blir for små, men til småskriving, notater mm. fungerer det
greit. Utviklingen er allikevel at det kommer skjermer som er så store, at du
får fullverdige PC- lsninger i et nettbrett. Her vises Fox News sin newsdesk
med 55" touchskjermer...
1.6 Nettbaserte program
For bruk til skriving, regneark,
poverpoint mm. finnes svært gode ressurser på nett. For eksempel google docks/disk.
Alle dokumentene som lages i disse ressursene er direkte overførbare til
microsoft office sine dokumenter, og kan brukes på brett og PC om hverandre.
1.7 like interaktiv som iat
Det fins en del litteratur som
understreker bruken av interaktive tavler som et positivt tillegg til
undervisningsopplegg. Nettbrett har muligheter for mye av den samme aktiviteten
som brukes for eksempel smart notebook. Elever kan flytte rundt på, ha den
taktile følelsen /interaksjon med brettene sine som ved bruk av IAT.
1.8 Kamerafunksjon
De fleste nye nettbrett, og
mobiltelefoner har minst ett kamera. Her ligger muligheter for foto, film, stop
motion redigering. Det finnes gode applikasjon (apps)som gir gode muligheter
for redigering av foto, og video. Det vil si at
elever kan ta bilder, redigere direkte for så sende til lærer via mail
til utskrift. Det samme gjelder video. Elever kan ta video med brettene sine,
redigere direkte på brettene via applikasjoner, for så spille sine bilder på
storskjerm via airplay(apple TV)
1.9 Relativt rimelig
Nettbrett er en relativt sett en
billig investering. En lærebok i f.eks
matematikk koster over 650 kroner. For prisen av i overkant av 3 lærebøker har
man et nettbrett med tastatur og trådløs mus. Jeg ser selvfølgelig at det blir
en større investering i starten, men i forhold til å kjøpe inn nye
datamaskiner, oppgradere datarom mm. så blir investeringene små.
1.10 Spesialundervisning
Nettbrett som foreksempel Ipad har
store mengder pedagogiske app'er som gir muligheter for å deffrensiere mye. For
barneskolen finnes leseprogram, matteprogram,
glosetreningsprogram, naturfagprogram som viser solsystemet, osv. Hvordan skal elever forstå kart, bruk
google maps, og du kan se landet ditt, landsdelen, byen, huset ditt eller gata
di. Mulighetene er mange, og fra barneskole til høyskolenivå finnes ressurser
som kan gi et større innblikk ei ulike emner. Også Statped ser muligheter for
differansiering i skolen og har gitt ut en artikkel der de anbefaler flere
verktøy for bruk med elever med autisme og\eller funksjonshemming.
1.11 Musikk
Teknologier som tok opp stemmer eller
spor, har vært dyre, men de finnes nå som gratis ressurser på nett. Her kan jeg
nevne AUDACITY, som er et program du kan spille inn flere spor, og på dette
viset være kreative i forhold til musikkfaget. Ressurser for hvordan du skal
spille instrumenter ligger tilgjengelige, og ut i fra det jeg har forstått så
har de i stor grad blitt svært gode.
Bruken av Youtube til å lære å spille
instrumenter, eller lære sanger gir få begrensninger i hva som kan læres.
Utviklingen er såpass stor at det har
blitt satt igang forskningsforsøk på ntnu
her i landet for å se muligheter i de nye teknologiene, og se om bruk av
Ipad i musikkundervisning kan øke læringsutbytte. http://www.ntnu.no/documents/5899746/8656135/H%C3%A5kon+Kvidal+forslag.pdf
1.12 Motivasjon
Som nevnt flere ganger ser
mulighetene for nettbrett i skolen til å være mange. Men en av de tingene som
det snakkes mindre om, som synes å være en effekt av å bruke barnas teknologi,
er at skolen blir mer motiverende. Hvis det er sånn, som det argumenteres i
forlaget propell sin blogg, så er det signal ingen seriøs pedagog kan overse.
Hvis man er seriøs i arbeidet med å finne gode verktøy for å få læring til å
skje, så er det på tide å legge nettbrett i samlingen av allerede mange gode
teknikker og opplegg.
1.13 Generell bruk
Hvis man etter dette fremdeles lurer
på hva et nettbrett skal brukes til, så har online.no laget en liste av mulige
bruksområder for et nettbrett, som ikke nødvendigvis er knyttet direkte mot
undervisning, men som jeg umiddelbart ser muligheter man må se mer på:
lese bøker, se film, videosamtaler,
med mer.
1.14 Ikke fullverdig PC?
Det har en stund vært argumenter at
nettbrett aldri kan overta enn fullverdig PC sin plass, men det er bare et
spørsmål om tid før bærbare pcer også er nettbrett. Jeg legger med testen fra
PCworld, der de tar for seg Surface pro 2. Dette mer for å understreke poenget
om at nettbrett er framtida enn å drive reklame.
Ulemper og begrensninger
2.1 Kostnad
Selv om investeringen av innkjøp er
"relativt sett små", så er det allikevel en betydelig investering for
skoler som allerede har en anstrengt økonomi. Man kan aldri
rettferdiggjøre å kjøpe inn nettbrett som substitutt for bøker,
heller ikke kan man kreve at elever skal investere selv for bruk i skolen j.fr.
prinsippet om gratis skolegang.
2.2 Opplæring av lærere
Med all ny teknologi som skal tas i
bruk i skolen ligger det en stor dørstokk i veien for mange lærere. Å få alle
lærere til å se muligheter i de nye teknologier krever at skoler har mulighet
til å oppdatere staben. Erfaringen min sier vel at det er en veldig treghet i
dette systemet, og teknologier som er brukt i mange år av elevene finner sine
veier inn i skolen veldig seint.
Opplæring koster, og for å lykkes med
implementering av nettbrett på en stor skala må det sørges for at ressurser
blir tilgjengelig.
2.3 vedlikehold
Nå finnes det etter hvert en myriade
av nettbrett, og litt avhengig av hvilke løsninger man velger seg er det arbeid
i forhold til å vedlikeholde programvaren på brettene. Hvem skal da i så fall
gjøre dette? Såfremt elevene ikke selv har egne brett, så vil det sette enormt
press på skolenes ikt-ansvarlige.
2.4 ulike plattformer
Skal man innføre nettbrett i stor
skala i skolen må man gjøre valg i forhold til hvilken, eller hvilke
plattformer man velger. På en lokal skole her i byen har man valgt windows 8
brett, bare for å finne ut at teknologien er så ny at det blant annet ikke er laget
systemer for nedlasting av mer enn 4 lisenser av program. Hva gjør man da når
man trenger 40, eller hundre lisenser? Man må kunne se at teknologien er for
ung å bruke i stor skala ennå.
2.5 upløyd mark
Selv om man da skulle se muligheter
for bruk i undervisning, så er mye av denne teknologien såpass ny, slik at det
ikke er råd å se om bruken av denne gir ønsket læringseffekt, eller om det i
verste fall blir en hemsko for læring.
Det er for tiden mye forskningsarbeid
rundt bruken av nettbrett bl.a. i Finland der man ser på muligheten for
undervisning i småskolen helt uten skolebøker. Jeg ser ikke helt for meg at
dette blir norm i norsk skole på minst et tiår, hvis det i det hele tatt blir
sett på som ønskelig. Men det må sies at finnene er godt fornøyd med forsøkene
så langt.
http://www.forskning.no/artikler/2013/september/368280
2.6 Rammebetingelser
Man kan diskutere fram og tilbake om
hvor bra, eller ikke bruken av nettbrett
er. Realiteten er allikevel man ikke lever i et vakuum. Kommunens økonomi, også
her i Namsos skyver en innføring av nettbrett på brei basis langt ut i tid.
Ikke bare i forhold til innkjøp av brett, men også i forhold til opplæring av
de som skal stå som spydspisser i opplæringen, lærerne.
Så var det egen arbeidsplass da. Jeg
setter umåtelig pris på mine kollegaer, men jeg er ikke mer blåøyd enn at jeg skjønner at innføringen av brett i
alle fag vil få stor motstand. Ikke alle ønsker denne utviklinga velkommen, og
man skal være forsiktig med å fryse ut
medarbeidere på grunn av teknologi. For det mange av disse er, er
faglige bautaer som igjen vil være en enorm kilde til informasjon og
pedagogiske knep.
så buddhistene fikk det kanskje til
denne gangen og? Ikke spenn buen for stramt, da knekker den...
3 Kilder:
3.1 http://uclafacultyassociation.blogspot.no/2011_04_01_archive.html
See document(s): 2011_04_01_archive.html
3.2 http://zilla774.deviantart.com/art/under-the-weather-14796956
3.3 http://www.idownloadblog.com/2013/03/01/sales-of-ipad-mini-tops-ipad/
3.4 http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Jon-Stewart-Has-a-Blast-Mocking-Fox-s-News-Desk-with-Giant-Screens-Video-390113-2.jpg?1381411224
3.5 http://www.forskning.no/artikler/2013/september/368280
3.6 http://www.ntnu.no/documents/5899746/8656135/H%C3%A5kon+Kvidal+forslag.pdf
3.7 http://www.forlagetpropell.no/nettbrett-i-skolen-oker-barnas-motivasjon-og-laerelyst/
3.8 http://www.online.no/teknologi/nettbrettets_muligheter.jsp
3.9 http://www.idg.no/pcworld/article278389.ece
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar