onsdag 4. september 2013

Noen tanker om IKT-i klasserommet:Nettbrett

PC , med word og powerpoint har lenge vært skolens alibi for IKT satsing i kommunene, og på de fleste skoler er man fremdeles sikker på at IKT bare er en fase som snart er over hvis man bare venter lenge nok. Men, med nye teknologier kommer muligheter som elevene våre tar i bruk lenge før vi i skolen gjør det. Som eksempel her er både touch-telefoner og nettbrett. Det er på høy tid at skolen begynner å se muligheter i de nye teknologiene, særlig rundt dette med nettbrett i undervisning.
For å ta det første først: hvorfor brett? Her er det ikke tid for å snakke om sosiale arenaer som facebook o.l. selv om dette er viktig for elevene og kan ha sin plass i undervisningen, nei her er det på tide å se på hvilke muligheter brettet gir oss som lærere.
De fleste gangene jeg i dag booker datarom, er dette for at elevene mine skal ha mulighet til å finne informasjon på internett, om ett eller annet emne. Fra vi starter undervisninga, og har fått alle innenfor dørene, gått på datarommet, slått på PC’ene gått igjennom innloggingsprosedyrene og kommet inn på internett- er det gått minst 15 minutter. Nettbrett slår du på, så er du på nett, så enkelt er det. Leif Harboe refererer i boka si” grunnleggende digitale ferdigheter for lærere[1]" om Gjennestad Videregående skole som har valgt Ipad for sine elever, mye på grunn av lav vekt, stor brukervennlighet, og god batterikapasitet. Her trekkes fram at nettbrett dekker de aller fleste bruksområdene elevene har med bare få unntak. Dette tror jeg er gjeldende for grunnskoleelever også.
Hvis elevene i søk på internett  finner noe interessant, enten av bilder videoer, eller et de rett og slett jobber med en presentasjon der de trenger tilbakemelding, så har de fleste nett-brett en airplay(trådløs avspilling via f.eks ITV)funksjon. Elevene kan rett og slett trykke på et symbol for så vise på lerret det de holder på med. Klassen, eller arbeidsgruppene gir kommentarer og mulige løsninger eller forbedringer. Dette gjøres da uten ekstra ledninger, uten ekstra program, og byttene mellom dem som viser sitt på air-play enheten skjer umiddelbart.
Når man jobber med foto er det ikke lenger nødvendig for et klassesett med kamera, batteri og ledninger. Elever flest har i dag mobiltelefoner med kamera på. Her har teknologien kommet lang og enkelte brett har gode applikasjoner for fotoredigering.(til begynner-opplæring). Fordelen er at elevene kjenner teknologien, og programmene er svært brukervennlige. Igjen vil jeg ta fram airplaymulighetene. I stedet for å spørre hypotetisk etter husken fra et bilde de har sett osv. Kan elevene fort, og enkelt vise bilder, for så skape gode diskusjoner, eller faglige avklaringer.
I dag fins det en app for nesten alt. I kunst og handverk bygger vi broer(West point bridge designer[2]), som da gir en slags forståelse for hvordan geometriske former gir styrke i konstruksjoner. Dette blir brukt i forkant av vår store spaghettibrokonkurranse.  Resultatene der klassene har lekt seg mye med programmet, eller app’en, er merkbart bedre enn kun en teoretisk gjennomgang. Det skal sies at programmet West Point Bridge designer, også finnes som gratisprogram på nett for PC. Men da havner vi fort tilbake til den praktiske hverdagen vi lever med. Er datarommet ledig, innloggingstid, vandring i gangene med mer.
            Hvorfor er det ikke flere skoler som har brett til sine elever? I Namsos har vi ei dataavdeling som står for kommunens innkjøp av datautstyr. Her er det mange mennesker som, etter mitt syn, ikke har satt seg inn de faktiske behovene til de ulike skoleslagene. Ved forespørsler om nettbrett blir vi heller møtt med arroganse, og en urokkelig skepsis til alt som er Apple. Jeg skulle ønske en mer objektiv gjennomgang av reelle behov for å dekke det som vi skal igjennom ifølge læreplanen.      
Jeg kan godt fortsette å ramse opp sidevis med fordeler i favør nettbrett, men jeg har ikke tenkt å la dette innlegget være spikeren i kista for vanlige PC’er og Powerpoint – jeg liker de og…til sitt bruk Nei, dette er kun et tillegg-en “app “  som vil ta mye av presset fra datarom, og frustrasjon for ikke å få datarom når jeg trenger det . Jeg mener dette kommer til å blidgjøre mine kollegaer også som får innpass til PC’er når de trenger det. For å sitere Apple sin slogan(som da kanskje er passende her): It just works.




[1]Leif Harboe “Grunnleggende ferdigheter for Lærere” universitetsforlaget 2012 s.161

[2] http://bridgecontest.usma.edu/(01.09.2013)



6 kommentarer:

  1. Hei Frode!
    Bloggen din er interessant, og gir mange konkrete bruksområder for nettbrett. Og det beste er, It just Works! :-)
    Jeg har lest noen blogger nå, og det som slår meg er at jeg har vært uvitende om mulighetene nettbrett gir. Tror ikke jeg har forstått at det faktisk kan brukes til annet enn Internett og spill slik det blir brukt her hjemme... Så takk for at du (og noen andre) åpnet øynene mine for nye bruksområder. Skal ta med argumentene inn i neste diskusjon på skolen min ang bærbare PCer kontra nettbrett.

    Sirip

    SvarSlett
  2. Hei Frode.
    Jeg har også lest en del av bloggene og mange handler om bruken av nettbrett. Det er interessant å lese hvor mange muligheter brettene har. På vår skole har vi ikke nettbrett, men vi har svært god dekning når det gjelder PCer. Derfor har ikke spørsmålet om nettbrett kommet opp. Det jeg ser etter å ha lest en del om bruken av nettbrett er at de har mange fordeler, særlig det at de er raske å komme inn på nettet. Har diskutert innkjøp med en del av lærerne. Mange er positive, men stiller spørsmål ved nytten da elevene oftest arbeider med oppgaver digitalt samtidig som de leter etter svar på nettet.
    Tove E. Dybvad

    SvarSlett
  3. Takk for at du delte dine erfaringer!
    Dette viser bare at nettbrettet har uante mange muligheter. Jeg tror å nytte ulike typer digitale verktøy i skolehverdagen er positivt. For mange av barna vil dette minske avstanden mellom den hverdagen de kjenner og skolen. Samfunnet er jo bygd rundt internett og digitale hjelpemidler av ulike typer.
    Utfordringen for skolene og de digitale verktøyene som nyttes der, blir å klare og henge med i utviklingen.

    Camilla Formo :)

    SvarSlett
  4. Hei Frode:)

    Interessant å lese dine mening om bruk av nett brett i klassen. Mann kan tenke seg hvor mye tid som blir spart ved å bruke disse i stede for å flytte alle elevene til data rommet, og den tida som blir brukt før alle har logget seg på. Hvis jeg forstå det rett er nett brett super for leiting etter informasjon og se på filmer. Jeg nesten kjøpt et nett brett i stede for en ny data men pris lappen var ganske mye mer når man skal har tastetur og mulighet for å sette opp skjermen.
    Jeg er ikke kjent med Airplay ennå, men du har klart å friste meg til å download dette for å bruke det på mobilen! Er litt usikker på hvordan man gjøre det? - har nettopp skaffet meg en ny mobil Samsung Galaxy og ny data Acer med Windows 8. Ta gjerne imot råd!
    Det jeg er helt sikkert på; er at mer vi kan rett legge undervisning tilpasse ungdommens bruk av data, det mer interessert de vil bli for å lære det som er krevd dem av oss lærere.
    Heather

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Godt innlegg! Mange gode argumenter for nettbrett i undervisningen. Lettlest, men en illustrasjon eller to kan være positivt for helheten.

    SvarSlett